De financieel directeur leidt de dienst financiële zaken. Deze dienst staat het bestuur bij in de voorbereiding en uitvoering van het financieel beleid. Deze dienst is onder meer verantwoordelijk voor:
- Het uitvoeren van opdrachten van de gemeenteraad en het schepencollege alsook van de raad voor maatschappelijk welzijn en vast bureau
- Het opstellen van het ontwerp van budget en meerjarenplanning in samenwerking met alle diensten en tijdens het budgetjaar zorgen voor de nodige bijsturingen
- Het boekhoudkundig beheer en de financiële beleidsondersteuning van gemeente en OCMW
- Voorbereiding en administratieve afhandeling belastingkohieren
- De invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten (o.a. gemeentebelastingen, retributies, verhuringen, grafconcessies, schoolfacturen …)
- De betaling van de uitgaven (o.a. facturen van leveranciers en dienstverleners, personeelsuitgaven, toelagen en premies aan verenigingen en gezinnen, lening- en investeringsuitgaven …)
- Het viseren van de uitgaven van de gemeente en OCMW
- Schuld- en liquiditeitenbeheer
- Het controleren van de inventarislijsten van de activa
- Het vrijwaren van de rechten van de gemeente en het OCMW
- Toezicht en begeleiding van de kerkraad
Waarvoor kan je bij ons terecht?
- Aanvullende personenbelasting
- Belasting aanplakborden
- Belasting administratieve stukken - afgifte
- Belasting bars en rendez-voushuizen
- Belasting geldautomaten
- Belasting masten en pylonen
- Belasting nachtwinkels en private bureaus telecommunicatie
- Belasting onroerende voorheffing
- Belasting verspreiding drukwerk
- Bezwaar indienen
- GAS 5
- Meerjarenplan 2020-2025
- Ondernemingsnummer gemeente
- Retributie administratie- en aanmaningskosten