E314
Bij Leuven begint de E314 op het knooppunt Heverlee met de E40. De E314 loopt dan rond de stad Leuven met diverse aansluitingen en loopt eerst in noordoostelijke, later in oostelijke richting door glooiend gebied.
De E314 kent een tweedelige geschiedenis, het stuk ten oosten en ten westen van Lummen. Het deel tussen Lummen en de Nederlandse grens kwam reeds in 1949 voor op het snelwegenprogramma. De E314 was bedoeld om Midden-Limburg economisch te ondersteunen en de achterlandverbinding van Antwerpen naar Duitsland met 25 kilometer te bekorten ten opzichte van de route via Luik. In 1971 werd het deel tussen Lummen en Houthalen opengesteld. In 1973 volgde het deel tot aan de Nederlandse grens.
Het deel tussen Leuven en Lummen verliep minder voorspoedig. De snelweg kwam voor het eerst in 1960 in de plannen voor, maar er was lange tijd onduidelijkheid over het tracé. De varianten lieten de E314 of ten oosten van Leuven op de E40 aansluiten of direct op de RO bij Zaventem. Latere plannen voorzagen een oost-westroute die niet naar Leuven of Brussel afboog, maar via Dendermonde naar Gent zou lopen. Men was vooral bang dat de E40 tussen Brussel en Leuven door de opening van de E314 overbelast zou worden. Uiteindelijk is toch een tracé gekozen dat ten westen van Leuven op de E40 zou aansluiten. De snelweg werd op 8 juli 1982 tussen Leuven en Lummen voor het verkeer opengesteld.
Verkeersintensiteit doorheen de jaren in Bekkevoort op de E314*:
2013 | 2015 | 2017 | 2019 |
59.300 | 63.100 | 65.700 | 66.800 |
*bron: wegenwiki
Dit bubbelommetje kwam tot stand met de steun van ELFPO - Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland.