Minder administratieve last
Het Vastgoedinformatieplatform is een digitaal portaal waar de aanvrager van vastgoedinformatie via één eenvoudige weg de benodigde data in het kader van een verkoop of langdurige verhuur kan opvragen. Het platform verzamelt dan alle data uit de beschikbare, aangesloten bronnen (centrale registers en lokale besturen). Het bevoegd lokaal bestuur krijgt via het platform de vraag om het dossier te vervolledigen en te controleren op de kwaliteit, waarna de informatie wordt afgeleverd aan de aanvrager (via PDF of rechtstreeks in het digitaal systeem van notaris/makelaar).
Deze digitalisering zorgt voor minder administratieve last en betekent voor zowel kopers, verkopers als de vastgoedsector en de lokale besturen een "sprong vooruit".
Bekkevoort als pionier
Op 3 oktober 2022 is het Vastgoedinformatieplatform gelanceerd. Het lokaal bestuur Bekkevoort is één van de eerste lokale besturen die met dit digitaal portaal werkt.
In deze eerste fase gaat het om aanvragen van notarissen en vastgoedmakelaars.
Tot eind 2023 zullen steeds meer lokale besturen aanvragen behandelen via het nieuwe systeem.
Op 1 januari 2024 gaat de decretale verplichting in en zullen alle aanvragen in Vlaanderen via het platform verlopen. Vanaf dan zullen ook burgers terecht kunnen op het platform.
Meer informatie
Meer informatie over het Vastgoedinformatieplatform vind je op https://overheid.vlaanderen.be/informatie-vlaanderen/producten-diensten/vastgoedinformatieplatform.